top of page

Goede voornemens en de kunst van het uitstellen en opgeven

Ik wens ik iedereen hierbij een prachtig nieuw jaar toe met veel Qi, liefdevol, gezondheid, geluk en groei!!! Ik hoop dat Qigong hierbij een goed hulpmiddel voor je zal zijn. We beginnen het jaar vaak met goede voornemens, maar veel worden er uiteindelijk niet nageleefd of gerealiseerd? In deze blog zal ik daar wat verder op ingaan. Het beginnen van het nieuwe jaar met goede voornemens is een gebruik dat onlosmakelijk met de viering van de jaarwisseling is verbonden. De feestdagen zijn in de laatste weken van jaar een moment van bezinning. We blikken terug op het voorgaande jaar en stellen vast hoe we dingen beter kunnen doen in het nieuwe jaar. We willen stoppen met zaken die ongezond en schadelijk zijn (stoppen met roken, afvallen, etc.), zaken anders aanpakken en datgene doen dat goed voor onszelf en voor anderen is. Met goede voornemens willen we de kwaliteit van ons leven verbeteren en het beste uit het leven halen om zo vooral gezonder en gelukkiger te kunnen zijn. Dit is een belangrijk aspect bij het cultiveren van je leven, waarover je meer kan lezen in mijn voorgaande blog ’Qigong Life Cultivation: Een voorwaarde tot het verhogen van de kwaliteit van je leven’.

De kracht van intenties Goede voornemens noemen we intenties in Qigong. Een intentie is de positieve overtuiging om onze wensen en doelen te bereiken. Met een intentie, onze gedachten, wordt specifieke informatie in het Qiveld neergezet, namelijk dat wat we nodig hebben of willen bereiken. De informatie van onze intentie en het Qiveld en universum versmelten met elkaar. Zo worden de natuurwetten aan het werk gezet om de intentie te realiseren en te manifesteren. De kunst van het uitstellen of opgeven Alleen denken aan je goede voornemens of/en een intentie neerzetten in het Qiveld betekent niet dat de rest vanzelf gaat en we passief kunnen afwachten tot de intentie werkelijkheid wordt. Ook  houden we onze goede voornemens niet lang genoeg vol en glijden we snel terug in onze oude gewoonten (denk- en gedragspatronen). In mijn aankomende blogs zal ik wat dieper ingaan op de werking, het herkennen en veranderen van deze gewoonten.  Want alleen Qigong beoefenen is niet voldoende om gezondheid en welzijn te verbeteren en tot een hoger niveau te brengen. Wat je de hele dag (niet) doet en denkt heeft hier grote invloed op onze Qi en gezondheid. Door verkeerd denken en handelen verliezen we namelijk Qi. Een tekort aan Qi schaadt de gezondheid en leidt tot allerlei klachten. Om goede voornemens te realiseren is het dus nodig hier continu in het dagelijkse leven aan te werken.  We hebben de neiging om zaken die minder leuk zijn en waar we tegenop kijken uit de weg te gaan.  We praten dit goed met een legio aan excuses om er nog niet mee te hoeven beginnen en dit uit te stellen. ‘Het komt nu even niet uit, ik ben nu te moe, ik heb andere prioriteiten, ik ben er nu niet voor in de stemming, ik moet me eerst hier op voorbereiden, morgen begin ik er echt mee’. We herkennen denk ik dergelijke excuses allemaal wel.  Dit is vooral het werk van ons Ego, onze valse Zelf. Het Ego is namelijk er gehecht aan alle bestaande gewoonten en geeft haar bestaansrecht. Daarom wil het Ego deze te allen tijde behouden en koesteren. In mijn aankomende blog over gewoonten en de relatie ervan met het Ego zal ik hier meer over uitweiden. Hoe lang blijf je uitstellen tot morgen? Tips voor realiseren van je goede voornemens  Uitstellen tot morgen is leven voor morgen en niet nu. Het is heel cliché maar waar: Van uitstel komt afstel. De tijd en je leven blijven niet op jou wachten tot het jou uitkomt. Ga je wachten tot je hele ernstige klachten krijgt dat je niet meer anders kan of is het dan al te laat?  Je kunt zelf je eigen toekomst en lot bepalen door de regie te nemen over je leven. Waarom nog langer wachten en tijd verkwisten met andere minder belangrijke zaken, als je nu al de kwaliteit van je leven kan verhogen? Hier enkele tips die je kunnen helpen om je goede voornemens te realiseren: •    Schrijf je goede voornemens op en hang ze op een prominente plaats in je huis (of zet ze goed zichtbaar op      het bureaublad van je telefoon, tablet of computer) zodat je het zeer regelmatig en hier steeds aan herinnerd      wordt. Zo zul je ze niet uit het oog verliezen. •    Zet elke ochtend je goede voornemen(s) oftewel intentie(s) neer in het Qiveld. Breng jezelf in een kalme staat      en denk in stilte oprecht, vanuit je hart en ware zelf aan datgene je wilt bereiken en nodig hebt, alsof het al is      uitgekomen. Visualiseer het eindresultaat en de realisatie hiervan  voor met 100% geloof, vertrouwen en      overtuiging.  •    Kijk aan het eind van elke dag kort terug op je gedachten, gedrag en acties van die dag en stel vast welke      hebben bijgedragen aan de realisatie van je goede voornemens en welke juist niet. Bepaal op basis hiervan      hoe je het morgen gaat aanpakken. •    Neem aan het eind van elke week wat langer de tijd om terug te blikken op de afgelopen week. Stel vast           hoeveel progressie je hebt gemaakt, waar je mee door moet blijven gaan en wat je anders moet doen.      Maak hier tijd voor vrij om het grondig en ongestoord te kunnen doen.  •    Als de moed je in de schoenen zakt en je op wilt geven, besef dan steeds weer waarom je aan goede          voornemens wilde gaan werken, waar je het voor doet  en wat het je gaat opleveren.  Start vandaag nog en wees volhardend. Succes! HUNYUANLINGTONG ; de gedachte is al gemanifesteerd  Vond je dit interessant?  Laat dan een reactie achter of schrijf je in voor onze mailing door het contactformulier in te vullen en ontvang onze nieuwsbrieven en artikelen direct in je mailbox.

0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentários


bottom of page